Na rynku obecnych jest wielu wykonawców stron, sklepów oraz aplikacji internetowych. Są to zarówno duże korporacje sprzedające swoje gotowe produkty, jak i mniejsze software house-y, agencje kreatywne oraz marketingowe, ale także freelancerzy. Wybór każdej z opcji posiada swoje zalety, ale także wady. W poniższym wpisie przedstawiamy kilka elementów, na które należy zwrócić uwagę podczas wyboru wykonawcy.
Na przełomie 2020 oraz 2021 roku możemy zauważyć duży wzrost zainteresowaniem branżą informatyczną - w szczególności mowa tutaj o tworzeniu stron oraz sklepów internetowych. Przyczyną tego była pandemia COVID-19, która spowodowała, że wiele osób szukało dodatkowego źródła dochodu. Tworzenie stron internetowych posiada niski próg wejścia (oczywiście w amatorskich stronach internetowych) co przyczyniło się do zwiększenia zainteresowania świadczeniem tego typu usług.
Efektem tej sytuacji jest duża ilość osób niwykwalifikowanych oraz bez potrzebnej wiedzy, która wykonuje strony oraz sklepy internetowe. Z tego powodu trzeba bardzo dokładnie wybrać wykonawcę swojej strony internetowej, aby nie było potrzeby jej późniejszej przebudowy - co wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Cieszącym się zainteresowaniem na rynku są usługi freelancerów. Wynika to z kilku powodów. Pierwszym z nich są niższe koszty niż w przypadku firm informatycznych. Freelancerzy nie muszą opłacać zasobów firmowych, zespołów technicznych, działu wsparcia i wielu innych aspektów, które wchodzą w skład firmy technologicznej. Dodatkowym atutem freelancerów jest większa elastyczność. Wiele firm pracuje w sztywnych godzinach, np. 8:00 - 16:00, co często nie występuje w ich przypadku.
Na co warto zwrócić uwagę?
Wielu freelancerów nie posiada odpowiedniej wiedzy na temat programowania stron internetowych. Często korzystają z niskiej jakości narzędzi, które drastycznie obniżą jakość Twojej witryny. Warto również pamiętać, że freelancer to pojedyncza osoba. Musimy na niej polegać nie tylko w kwestii utworzenia samej strony internetowej, ale także zaprojektowania zgodnie z zasadami UX, przeprowadzenia optymalizacji, przygotowania tekstów SEO, zaprojektowania grafik, wdrożenia witryny oraz utrzymania jej w sieci. Jak wiadomo, gdy jedna osoba jest "specjalistą od wszystkiego" jakość usług nigdy nie będzie na najwyższym poziomie. Należy także zastanowić się co w sytuacji, gdy za 3 lata będziemy chcieli dokonać zmian na stronie, a freelancer dokona zmiany branży? W tej sytuacji jesteśmy narażeni na większe koszty zmian u innego wykonawcy, który musi na nowo zapoznać się z tworzonym środowiskiem przez poprzedniego freelancera.
Bardzo popularnym elementem w ofercie wielu agencji marketingowych, które zajmują się tworzeniem reklam oraz materiałów tekstowych, jest tworzenie stron i sklepów internetowych. Musimy pamiętać, że wiedza, wykształcenie oraz sposób działania typowo informatycznej, technicznej działalności różni się od agencji marketingowych. W wielu przypadkach agencje te nie posiadają w swoim zespole osoby z odpowiednią wiedzą do tworzenia oraz implementacji projektów takich jak strony, czy aplikacje internetowe. Polegają one na kadrze specjalizującej się w targetowaniu reklam oraz tworzeniu materiałów tekstowych. Z tego powodu często wykorzystują gotowe szablony oraz motywy, które nie są odpowiednie dla Twojej firmy / marki osobistej. Wpływają niekorzystnie na optymalizację oraz pozycjonowanie się strony, ale także na odbiór jej przez użytkownika końcowego.
Na co warto zwrócić uwagę?
Gdy decydujesz się na agencję marketingową zweryfikuj z jakich narzędzi korzysta - czy strona zostanie oparta o gotowe rozwiązanie, a może narzędzie WYSIWYG bez odpowiedniej optymalizacji. Należy również dowiedzieć się, kto będzie realizował Twój projekt - kadra agencji, czy zatrudniony tymczasowo freelancer. Zweryfikuj wiedzę, wykształcenie oraz rekomendacje wykonawcy Twojego przyszłego projektu.
Na rynku istnieją również software house-y oraz korporacje informatyczne. Ten typ działalności w większości przypadków posiada w swojej kadrze dział odpowiedzialny za przygotowanie projektu oraz odzielny zespół zajmujący się wdrożeniem oraz jego utrzymaniem. Jakość usług statystycznie jest na wyższym poziomie, ponieważ każdy element realizowany jest przez specjalistę w danym aspekcie. Skorzystanie z usług tego typu firmy wiąże się nie tylko z lepszą jakością, ale także wyższą ceną.
Na co warto zwrócić uwagę?
Kto będzie się kontaktować z Tobą w sprawie projektu oraz od kogo Ty możesz uzyskać wiedzę na temat obecnego stanu realizacji. Jest to częsty problem w firmach informatycznych, ponieważ projekt realizowany jest przez cały zespół, natomiast dla Klienta dostępna jest jedynie ogólna infolinia oraz skrzynka pocztowa, którą obsługuje wielu pracowników. Często niezwiązanych z Twoim projektem. Może to przedłużać czas realizacji projektu oraz irytować wiele osób. Zweryfikuj również jak wygląda sytuacja w przypadku awarii strony, czy poza godzinami działania biura jest ktoś odpowiedzialny za przywrócenie Twojej strony do sieci. Należy również sprawdzić dalsze koszty związane m.in. z wprowadzaniem poprawek na stronie internetowej w przyszłości. Firmy informatyczne często stosują rozliczenie godzinowe, gdzie każda rozpoczęta przez specjalistę roboczogodzina może wynosić nawet 360 PLN netto.
Starając się sprostać obecnym problemom na rynku podchodzimy do każdego Klienta indywidualnie. W iFil otrzymasz Twojego indywidualnego opiekuna projektu, który jest dostępny dla Ciebie przez 8 godzin dziennie, 6 razy w tygodniu. W przypadku awarii Twojej strony internetowej, bądź chęci zmian możesz korzystać z naszego działu wsparcia, który dostępny jest 24/7. Przygotowaliśmy także swój własny system firmowy, który skierowany jest do naszych Klientów. W panelu Klienta dowiesz się m.in. o statusie Twojej realizacji, ale także zgłosisz błędy, chęci zmian, dodatkowe dyspozycje oraz opłacisz fakturę. Nasza oferta jest elastyczna, posiadamy zarówno pakiety niskobudżetowe, jak i oferujemy rozbudowane projekty indywidualne dla najbardziej wymagających Klientów. W ramach każdej z realizacji każdy Klient otrzymuje dwie dodatkowe sesje poprawkowe od wdrożenia projektu do sieci, natomiast każda strona oraz aplikacja objęta jest 24-miesięczną gwarancją.